Tom för bränsle

Misströsta inte, du är inte den ende som har blivit stående på vägen med tom bensin- eller dieseltank. Ring eller beställ påfyllning av drivmedel dygnet runt, veckans alla dagar.

Är tanken tom och du behöver fylla på drivmedel?
Du kanske trodde att det fanns mer bensin eller diesel kvar i tanken än vad som var fallet, eller att varningslampan för reservtanken inte hade varit tänd så länge?

Misströsta inte, du är inte den ende som har kört slut på bensinen eller dieseln – ring 020 100 100 så hjälper vi dig vidare, antingen till närmaste bensinstation eller genom att fylla på tanken på plats.

De bästa tipsen för att undvika att bli stående med tom tank

Vänta inte med att tanka tills varningslampan för låg bränslenivå tänds. Betrakta en kvarts tank som tom tank. Då slipper du också att det bildas en massa kondens i tanken. Drivmedlen innehåller biokomponenter som är känsligare för vatten/kondens. Om du kör samma sträcka/har samma förbrukning varje vecka, gör det då till en vana att tanka på en fast dag. Ska du köra i ett område där det finns få bensinstationer eller där det är långt mellan stationerna, se till att du har med dig en fylld reservdunk. Kom ihåg att kontrollera reglerna för hur mycket du får ha i bilen, att dunken är godkänd för den aktuella drivmedelstypen som den ska fyllas med och att dunken är ordentligt säkrad.

Bli inte dieseldjurens räddare

Om du ständigt kör runt med nästan tom tank, gör du livet trevligt för dieseldjuren – men inte fullt lika trevligt för känsliga passagerare (eller bilens motor, förstås).

Så kallade dieseldjur lever i kondensen som bildas på väggarna inne i tanken, och de trivs riktigt bra i dagens dieseltyper.

De förekommer även i bensintankar, och de kan göra livet riktigt surt för den genomsnittlige bilisten.

– Man märker det först som små störningsmoment, som sämre startegenskaper, ett tydligt tickande ljud och med tiden en högre bränsleförbrukning, innan det går över till blinkande varningar på instrumentpanelen.

– Plötsligt kan mycket av motorkraften försvinna; motorstyrningen har aktiverat säkerhetsläget för att förhindra skador, till exempel på grund av övertryck i turbosystemet eftersom regleringsmekanismen har sotat igen och kärvat. Detta inträffar vanligtvis vid motorvarvtal över 2500, säger Einar Noreng på Pro-Tec till Klikk Motor.

Källa: Abc nyheter, klikk motor tillsammans med Viking.